Pilzobjekte
Die Skulptur ist teil eines Experiments, das die Verwendbarkeit von Pilzen für die skulpturale Verarbeitung untersucht. Die Form wird durch eine Abformung mittels Gipsbinden definiert und mit steril gehaltenen nassen Sägespänen befüllt, die mit Pilz durchwachsenem Substrat gefüllt wird. In ständig feuchter Umgebung wuchert der Pilz (in diesem Fall der Reishi-Pilz) durch die Form und kommt außen sichtbar wieder zum Vorschein. Die Form wird so von einem anderen Lebewesen weiterentwickelt und neu definiert, die Grenzen gesprengt. Die Farbgebung entsteht durch unterschiedlich hohe Feuchtigkeit, ist eine Stelle feuchter, wird sie möglicherweise braun oder gelblich.
Die organischen Skulpturen wirken menschlich, tierisch. Aber auch fremd, wie von einem anderen Stern. Die Künstlerin wird die Objektreihe experimentell fortsetzen.
Es sollen weitere Möglichkeiten zur Form- und Farbgebung erforscht werden und auch größere Objekte entstehen.
The sculptures are part of an experiment exploring the usability of mushrooms for sculptural processing.
It is about the experiment with the form that emerges from natural materials that have been infiltrated by fungal mycelium.
It is also about the connection between fungal growth and man-made form. In what contexts does the artist move in his collaboration with the mushroom? This „fungi-fusion“ of man and nature is relevant for new approaches in art and design.
The shape is defined by human and is sometimes made of artificial and sometimes natural materials, which is filled with substrate which is covered by fungi. In a constantly humid environment, the fungus (Ganoderma lucidum or Reishi is usually used) grows through the mold and reappears visibly on the outside. The form is further developed and redefined by another living being, the boundaries are broken. The color is caused by different levels of moisture; if an area is moister, it may turn brown or yellowish.
It will be clarified how the interaction of man and nature can succeed in the creative process in such a way that we don’t just press it into one form. The rough aesthetics of weathering, which occurs naturally when fungi grow, is also addressed.
The organic sculptures appear animal, but also human, feminine. But also strange, like from another planet.
It stands for collaboration and symbiotic Design. The sculptor will continue experimentally the series of objects that was part of her master’s final project. Further materials, types of mushrooms and possibilities for shaping and coloring will be researched and larger objects will also be created.